Monday, July 16, 2007

Council Home - Tempat Pelacuran ???

Pendedahan ‘Council Home’ di Bangi timbul kemarahan pihak terlibat
Saidah Hairan Mon | Jul 16, 07 | 02:29:47 PM
KUALA LUMPUR, 16 Julai (Hrkh) - Pendedahan perumahan `Council Home' yang dikhususkan untuk ibu-ibu tunggal dan orang miskin tetapi dijadikan `rumah hinggap' lelaki tempatan dan luar negara memuaskan nafsu bersama pelacur dibawa dari luar telah mencetuskan kemarahan pihak yang terlibat dengan projek perumahan tersebut.
Pendedahan itu disiarkan dalam Harakah keluaran Bil.1338 dalam ruangan fokus pilihan raya Selangor.
Mantan Adun Kajang, Dr Shafie Abu Bakar yang bersama Harakah ketika membuat tinjauan, telah diugut oleh pihak berkenaan melalui talian telefon bimbit.
Beliau yang dihubungi Harakahdaily memaklumkan, pihak yang mengugutnya berkata, "Pasal apa bongkarkan kes di perumahan tersebut."
Pendedahan Harakah itu juga telah menggembirakan sebahagian besar penduduk yang tinggal di perumahan tersebut dan masyarakat sekeliling.
`Council Home' di Jalan 6C, Bandar Baru Bangi itu mempunyai tujuh blok tetapi hanya dua blok diperuntukkan kepada ibu-ibu tunggal dan orang miskin.
Shafie kesal kerana kegunaan `Council Home' itu telah diselewengkan di mana lima blok telah dijual kepada orang luar dan ada unit blok disewakan dengan harga RM400 seunit.
Sedangkan kata beliau, `Council Home' itu disewakan kepada ibu-ibu tunggal dan orang miskin dengan kadar RM250 seunit.
"Blok yang dikhususkan kepada ibu tunggal dan orang miskin sepatutnya ada 200 unit tetapi hanya 30 ruang sahaja yang diberi peluang duduk di situ," katanya.
Menurut Shafie, ‘Council Home’ itu di bawah pentadbiran `Hikmah Teguh' dipengerusikan oleh Haji Tarmizi dan Penolongnya Haji Najmuddin.
Bagaimanapun, katanya, yang menguasai ‘Council Home’ itu adik ipar Menteri Besar Selangor, Zawiyah Awang Kechik.
Beliau mendakwa Zawiyah seolah-olah mengawal segala urusan dan pentadbiran `Council Home' kebetulan pula suaminya yang dikenali sebagai Pak Andak menjadi kontraktor dan tinggal di situ.
`Council Home' itu seolah-olah dihantar oleh Khir Toyo untuk adik iparnya," katanya.
Beliau berkata, `Council Home' itu juga turut dihuni oleh pekerja luar negara dari Nepal, India, Mynmar, Vietnam dan sepatutnya ibu tunggal itu perlu diasingkan bukan duduk sekali dengan orang luar.
*Harakah akan meneruskan pendedahan pada keluaran akan datang. - lanh

No comments: